Единият: рубиненочервен, динамичен, с удължена каросерия, широка задница. Другият: сив, опитващ се да бъде спортен, заоблена задница. При първата среща на новата Mazda 3 с вече не толкова новия Ford Focus „японецът” подлага „германеца” на силен натиск. В стилово отношение Mazda е наточена за атака, като дизайнът й е смесица от предницата на Mitsubishi Lancer, задницата на Opel Astra и задните светлини на Alfa MiTo. Разбира се, дизайнът на двата компактни модела е въпрос на вкус. При погледа във вътрешното пространство Mazda отново има предимство – качеството и прегледността на кокпита на „японеца” изпреварват тези на Ford. Спортният дизайн на задницата обаче си има своята цена. Широката задна колона, както и малкото задно стъкло затрудняват видимостта назад. Ford притежава по-добър обзор. Видимостта напред в Mazda е на прилично ниво, тоест по-добра от тази на предшественика. Единствено за водачи с ръст над 1,85 м седалката не предлага достатъчно добър диапазон на регулиране по височина. От Mazda се гордеят с опционалния Head-up дисплей, който прожектира скоростта и друга информация. Много мило, но по-скоро евтино решение в сравнение с моделите от премиум класа. Мястото отпред, както и отзад във Ford е идентично с това на Mazda. При вместимостта на багажника също има паритет – все пак Focus е по-къс с повече от 10 см (4,36 м), а междуосието му е по-малко. Затова хората от Кьолн са оползотворили пространството по-добре. По-ниско сгъстяване за по-висока ефективностЗа разлика от сравнително малките разлики в качеството, тези при задвижването са по-гравитиращи. Новият дизелов агрегат на Mazda залага на техниката Skyactiv, която вече се използва в CX-5 и Mazda 6. 2,2-литровият дизелов агрегат е не само с две турбини, а и благодарение на по-ниското си сгъстяване (14:1 вместо 16,5:1) е доста икономичен и екологичен. Заради по-ниската компресия дизелът и въздухът се смесват по-добре и така се повишава ефективността. Освен това биват отделяни и по-малко отровни азотни окиси, тъй като изгарянето протича по-пълноценно. Mazda 3 Skyactiv D 150 е първият компактен автомобил, който отговаря на нормата EU6, без като например VW Golf GTD да изисква катализатор за азотни окиси. По-ниската компресия обаче означава и по-лоша работа при все още недостигната оптимална работна температура. Mazda реагира с напълно променливо регулиране на разпределителните валове. То отваря изпускателните клапани и пуска за кратко отработените газове в цилиндрите, което осигурява по-мека работа на мотора. Сложно е, но работи. Дори след студения старт двигателят на Mazda почти не се разпознава като дизелов. Превъзходно!4-цилиндровият двигател на Ford е по-малък – мощността му е с 10 к.с. по-ниска и той отговаря „само” на актуалната норма EU5. Той се усеща с малък въртящ момент и не толкова пъргав, колкото е агрегатът на Mazda. На хартия и двата модела са еднакво бързи, но при директния дуел за ускорение „японецът” е по-пъргав. „Виновник” за това е бързо превключващата 6-степенна автоматична трансмисия. Тя работи по-комфортно при потегляне от тази с два съединителя на Ford, която е производство на Getrag и също дава възможност за бърза смяна на предавките. Времената за смяна са почти идентични и при двата модела, което доказва, че в днешно време спортната трансмисия не трябва да е задължително с два съединителя. И двата модела харчат по 5 л/100 кмИнженерите на Mazda са се постарали при шумоизолацията. При нормален начин на шофиране не се чува нищо от двигателя и от пътя – дори при високо темпо на магистралата „японецът” е сравнително сдържан. Ford е малко по-шумен – все пак всичко е в рамките на нормалното. Ако не натискате особено здраво педала на газта, ще получите и при двата модела разход на гориво между 5 и 6 литра на 100 км. Дори при висока скорост разходът няма да надвиши 8 л/100 км. Така и двата автомобила са икономични спортни дизели. „Японецът” не успява да се доближи до чудесното окачване на Ford. Focus блести, от една страна, с отлична управляемост, но вози почти перфектно по лоши пътища, което е идеалният компромис. Mazda пък вози доста стегнато, като е безкомпромисна при движение по лоши пътни настилки. Това може да е изнервящо, освен ако не харесвате спортния стил. Бракът между Mazda и Ford отдавна е разтрогнатТова, че между двете фирми вече няма никакви синергии (Ford бе собственик на 30% от Mazda), личи и от управлението. Усещането при Mazda е за по-добра обратна връзка с пътната настилка. Леко недозавиване има само при високо темпо в завоите, но въпреки това Mazda трябва да се управлява малко по-директно. Както например Ford. Неговото управление е леко нечувствително, но с по-добра връзка с пътя. При бърза смяна на посоката управлението на Focus е по-директно и с това по-пъргаво. Тоест окачването и управлението са в полза на Ford, а при качеството, двигателите и управлението на кокпита Mazda демонстрира повече зрелост. Така новата Mazda 3 се превръща в интересна алтернатива не само на Ford Focus в твърде оспорвания компактен клас.
ИЗВОДУбедителни са най-вече моторът и трансмисията. „Японецът” е динамичен спортен дизелов автомобил с добро качество. Който обича комфорта, ще се учуди малко на стегнатото окачване
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!