Изключително високата опасност при инциденти с ATV-та доказва изследователски проект на застрахователни компании в Германия. Рискът от смърт или много тежки наранявани при управление на „четириколка“ е около десет пъти по-голям, отколкото при шофиране на лек автомобил, смята ръководителят на проекта Зигфрид Брокман. Проблемът при инцидентите с ATV-та е много сериозен и с оглед на факта, че 85% от ПТП-тата са причинени от водачите на т.нар. Quad-ове. Oколо 40% от катастрофите пък ставали без участието на други превозни средства, най-често заради грешка на водача.
Краштест на полигона на Dekra доказва колко зле взимат завоите подобните на мотоциклет возила с четири дебели гуми. Със скорост 52 км/ч ATV се блъска в изправени дървени колове и се преобръща няколко пъти. „Водачът“ (крашдъми) излита във въздуха.
За лошото поведение на пътя и за трудното управление на „четириколките“ има няколко причини. Много Quad-ове нямат диференциал – т.е. вътрешното и външното за завоя колело се движат с една и съща скорост. Водачът подава газ с палеца – като при натискане на звънец. „При рязко подаване на газ машините направо се „изстрелват“, обяснява Брокман. А управлението е екстремно тежко. Експертът говори за отвратителна комбинация от много фактори, тъй като към всичко изброено дотук се добавя и липсата на ABS, който би бил полезен при аварийно спиране.
Съгласно действащия закон в България дори 16-годишните водачи, притежаващи категория АМ, могат да управляват ATV-та с тегло до 350 кг и максимална скорост до 45 км/ч. В чести случаи обаче машините от този тип са модифицирани и така стават по-бързи, казва Брокман. По-мощните Quad-ове развиват скорост над 100 км/ч, но за тях ви трябва СУМПС категория В. Някои производители предлагат още по-мощни ATV-та, които често пъти се регистрират като селскостопански машини.
Според Брокман в ЕС няма изгледи да бъде въведена специална категория за управление на ATV-та. Нейна алтернатива биха могли да бъдат специални указания и упражнения при покупка, смята експертът. Той се обръща към производителите с апела да започнат поставяне на диференциал на Quad-овете – и то по-рано от 2016 г., както изисква ЕС.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!