Всяка година Shell Eco-marathon насърчава отбори от университети и средни технически училища по цял свят да създават и да се състезават с енергийно ефективни автомобили. Победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с 1 KWh енергия или 1 литър гориво.
От 2008 г. насам България участва със свои отбори в европейското издание на Shell Eco-marathon, чиято история датира от 1985 г. Te достойно представят страната ни в състезанието за усъвършенствани транспортни технологии и интелигентна мобилност. Сред основните български участници през годините са студентите от Технически университет – София и Технически университет – Варна, а тази година страната ни може да се похвали и с трети отбор – на учениците от Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ от град Чепеларе.
Началото
От 2007 г. Shell България работи активно за привличане на български образователни институции, които да участват в състезанието. Тогава Shell Eco-marathon се провежда на френската писта „Ногаро”, под патронажа на Европейския комисар по науката и научните изследвания – Янез Поточник. По този начин компанията за първи път въвежда в българското академично пространство идеята за интелигентна мобилност и иновации в транспорта и насърчава млади таланти от нашата страна да вземат участие. През 2007 г. България няма представители в европейската надпревара, но популяризирането на инициативата вдъхновява редица родни студенти да създадат иновативно превозно средство, което да подобри рекорда за икономия на гориво. През същата тази година Shell България съдейства на доц. Борислав Трайков, който по-късно ще оглави отбора на Технически университет – София в Shell Eco-marathon, да посети състезанието, за да получи максимално реална представа какво представлява инициативата и какво се очаква от отборите и студентите, участващи в нея. Доц. Трайков е вдъхновен от енергията и ентусиазма, които кипят на пистата във Франция, и решава, че ще се ангажира лично и ще положи максимални усилия през следващата година България да има своя първи участник в тази образователна надпревара за иновации и технологични решения на бъдещето.
И така, през следващата – 2008 г., стартира българското участие в надпреварата...
След внимателен подбор от над 300 заявления журито на Shell Eco-marathon кани 200 отбора, сред които и този на Техническия университет - София. Състезанието протича през май 2008 г. на пистата „Ногаро” във Франция.
Българският тим се състои от шестима студенти от специалност „Транспортна техника и технологии”, ръководени от доц. д-р инж. Борислав Трайков, който до миналата година е ръководител на отбора и пряко подпомага неговата работа. От 2008 г. до сега родният отбор на ТУ-София се състезава в категория „градски тип“, защото според студентите тази категория има огромен потенциал за иновации. Българският автомобил е хибрид и се задвижва от система, комбинираща двигател с вътрешно горене и електродвигател. Той представлява едноместен автомобил с капкообразна форма и ретро дизайн.
Капитан на отбора през 2008 г. е Желязко Картунов. Дизайнът на автомобила е на Тодор Добрев, който завършва магистърска степен "Автомобилен дизайн" в ТУ-София. Любопитното е, че резервният пилот на автомобила е жена, избрана заради уменията й като бъдещ автомобилен инженер и заради страстта й към автомобилите.
Този отбор прави 11 от общо 14 обиколки. Технически проблеми не позволяват на студентите да достигнат до финала.
Втори български отбор от 2009 г.
Тази година бележи преместването на Shell Eco-marathon на нова писта - EuroSpeedway Лаузиц в Германия, третата в историята на събитието. Към надпреварата се присъединяват отбори от Австрия, Люксембург, Малайзия, Мароко, Пакистан, Тайланд и Украйна, както и държави от Северна Африка и Азия. Гордостта на България в надпреварата е дебютът на втори български отбор – този на Технически университет - Варна. Технически университет – София отново залага на категорията „градски тип“, докато студентите от Варна – на футуристичния прототип, задвижван от пропан-бутан.
През тази година българските участници финишират успешно на финалите в Германия, като студентите от ТУ-София се нареждат на 25-о място сред повече от 440 отбора сред 20-годишните ветерани в Shell Eco-marathon.
2010 – Shell Eco-marathon отново отвежда българските отбори на пистата „Лаузиц”, Германия. Включват се над 3000 младежи от европейски университети и училища. През тази година Варненският технически университет разработва изцяло нова еко кола в категория „прототипи“, която е с по-малко тегло за по-нисък разход на гориво. Те се класират на трето място сред прототипите, задвижвани с пропан-бутан. Отборът на ТУ-София разчита на нов компютър и софтуер, програмиран да работи в най-икономичен режим за двигателя с вътрешно горене. В резултат на добрата подготовка студентите от София изминават 109 км с един литър гориво и се нареждат на 18-о място в Европа (и света). Автомобилът, с който те се състезават, е хибрид и използва бензин и електрическа енергия за задвижване. Младите инженери държат на категорията „градски тип“, затова през годините се състезават само в нея.
2011 – Успехът расте!
2011 г. бележи невероятен успех за българското участие в Shell Eco-marathon. Технически университет – София заема престижното 4-то място в Европа по икономия на гориво. Те се състезават с автомобил, задвижван от водородна горивна клетка, и изминават 63 км с един киловат час енергия, което се равнява на около 480 км с еквивалента на един литър гориво. Това е първото участие на българския отбор с автомобил, задвижван от водородно гориво, а резултатът им е впечатляващ. Студентите, ръководени тогава от доц. Борислав Трайков, получават и специална награда за постижения в областта на безопасността на автомобила. През 2011 г. младите инженери за първи път преминават от хибриден автомобил към водородно гориво - технологично най-сложната за изпълнение категория в състезанието - и заслужено постигат тези високи резултати в крайното класиране.
За съжаление през тази година отборът на Технически университет – Варна не успява да се класира в състезанието поради технически неизправности.
2012 – градската писта в Ротердам, Холандия
През 2012 г. традиционните два български отбора отново се включиха в Shell Eco-marathon, този път на писта в градски условия – по улиците на Ротердам, Холандия. В градска среда успехът на отборите в състезанието зависи най-силно от преодоляването на петте 90-градусови завоя на трасето и уменията на пилота при спиране, ускоряване и завиване.
Новото около българите е участието на категория автомобили, задвижвани от зареждаща се в електрическата мрежа батерия (plug-in) – на отбора на Технически университет – София. Екипът на Технически университет - Варна конструира прототип, работещ с бензин.
Студентите от Технически университет – София поставят нови се нареждат на челното второ място в Европа по енергийна ефективност на конструирания от тях електромобил, като изминават 188, 5 км с 1 KWh енергия. Българските представители се класират пред повече от 162 отбора, достигнали до финалите в Ротердам. Единствено отборът на Electricar Solution от Франция е пред родните финалисти. Технически университет – Варна заема 41-во място в категорията на прототипите, изминавайки 96 км с 1 литър гориво.
2013 – Новите герои на Shell Eco-marathon
Тази година студентите от ТУ-София ще се състезават с усъвършенствана версия на миналогодишния си автомобил, с който заслужиха второ място по икономия на гориво в света. Основната промяна в колата им е, че ще се задвижва с електроенергия от водородна клетка, а не от батерия както през 2012 г.
Варненските представители ще се състезават за пръв път с електромобил в категория „градски тип“. Колата се задвижва от електроенергия, а категорията, в която студентите се състезават, има възможност един ден да бъде приложена и в реални градски условия.
Дебютант в състезанието Shell Eco-marathon 2013 е ученическият отбор на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров” –Чепеларе. Те разработват автомобил в категорията „прототипи”, който ще бъде задвижван от зареждаща се в електрическата мрежа батерия (plug-in) и соларен панел. Подкрепя ги и техният ментор – олимийската шампионка по биатлон Екатерина Дафовска.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!