Тиха революция? При Peugeot и Citroen автомобилът на бъдещето не звучи като излитаща летяща чиния, а като чуруликане на пиленца. Докато целият свят работи по електрифицирането на задвижващите агрегати и създаването на хибриди със и без зареждане в контакта, в бъдеще французите искат да заложат на въздух под налягане. Поне в първите метри. Тъй като за каране на ток човек има нужда от батерии, най-добре литиево-йонни. За концерна PSA обаче те се оказват прекалено скъпи и прекалено сложни за вграждане в малки автомобили. Французите трябва да поработят върху „зелените“ технологии именно в този клас, защото той е най-продаваният за тях и защото Париж има нужда от по-чист въздух.Затова шефьт на проекта Карим Мокадем от четири години търси алтернативни източници на задвижване. Така той стига до варианта с азота и съвместно с Bosch създава първата флотилия от електромобили, която вече се тества в натоварения парижки трафик. Когато човек отмести крака си от педала на газта, се извършва рекуперация, но в случая вместо генератор се използва помпа. Тя създава налягане за хидравличното масло от резервоар с азот в централния тунел на колата. Налягането на неотровния и съвсем естествен газ, който е една от основните части на въздуха, който дишаме, се увеличава от 200 на 350 бара. Когато електрониката активира съответните клапани и освободи газа под налягане, маслото, движещо се в затворен кръг, задвижва електромотор и така „събужда“ 40 конски сили. Те са достатъчни, за да ускорят модифицираното Peugeot 2008 до 60 км/ч. Или пък да „подкрепят“ 3-цилиндровия мотор с 82 к.с., скрит под предния капак.Запазеното в системата налягане съответства на енергията, отделяна от чаша бензиново гориво – и затова движението само на ток може да бъде за няколкостотин метра. И докато батериите на традиционен електрически хибрид се зареждат най-рано след няколко минути, преди да станат готови за следващите километри „на чисто“, резервоарът на HybridAir за азот е пълен само след десет секунди. „Няма друга система, която да е толкова бърза и да може да помага на двигателя с вътрешно горене по-дълго“, убеждава ни Карим Мокадем. Думите му се потвърждават при градско каране – през 80 процента от времето, докато кръстосвахме улиците на Париж, бензиновият агрегат си почиваше. По този начин емисиите на въглероден диоксид се намаляват с около 45 процента. Според Мокадем в тестовия цикъл на ЕС иновативното 2008 ще се задоволява само с 2,9 л на 100 км. Ако същата концепция на задвижването бъде приложена при по-малка кола, консумацията може да падне и до около 2 литра. Естествено това технологично решение не е без пари. Но спрямо компонентите на чисто електрическото задвижване френският кросоувър с азот бил много по-изгоден. „С тази технология намаляваме доплащането за традиционен електрически хибрид двойно“, обяснява колегата на Мокадем Ерик Лалиар, който е убеден, че тя е подходяща и за малки автомобили като Citroen C3 или Peugeot 208.Идеята е много добра, но реализацията й не е толкова проста. До момента автомобилната индустрия не се е занимавала активно с подобни технологии и затова няма доставчици, които да произвеждат компоненти в голям тираж за нея, обяснява специалистът. Именно затова французите привлекли още от началото на проекта Bosch за партньор. Германците имали известен опит в областта. „Със сигурност е по-голям, отколкото на японските ни конкуренти, които се занимават само с традиционни хибриди“, смята Кристиан Мекерт от Bosch. В бъдеще вероятно проектът ще има нужда от още партньори.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!