През 60-е години на миналия век прочутият Ли Якока залага основата на нова мода в автомобилите която подлудява Америка - т.н. "пони карс" с най-ярък представител Ford Mustang. Доста по-малко известен е друг представител на тази "порода" Ford Pinto.
Колата е създадена през 1971-а под натиска на Якока като евтин, местен отговор /цена $2000/ на новите вносни и местни предложения като Toyota Corolla, Datsun B210, Chevrolet Vega и AMC Gremlin в "субкомпактния" /по американските мерки/ клас. Колата има и двойник с марката Mercury, наречен Bobcat, представен в Канада през 1974-а и в Щатите през 1975-а. Pinto по-нататък играе роля и като базов модел за развитието на новия Mustang II.
Стилът на колата е двуврато спортно купе, но има варианти на двуврато комби, триврат хечбек Runabout и специалното комби Ford Pinto Cruising Wagon, вариант много популярен през 70-е години на миналия век с кръглите си балончести стъкла отстрани отзад.
Двигателят на колата е правен в в Европа - предлагани са два варианта - английски Kent 1600 куб.см или немски 2 л, четирицилиндрови, куплирани с четиристепенна механична или автоматична кутия, задвижващ задните колела. През 1974-а английският двигател е свален от производство, предлага се нов 2,3-литров, а през 1975-а 2,8 л V6 мотор.
Колата става печално известна с неудачното разполагане резервоара за гориво, който при удар отзад лесно избухвал в пламъци. Причината била в липсата на истинска броня отзад и на някаква скрита преграда пред резервоара в конструкцията. Болтовете в конструкцията при удар буквално прострелвали резервоара и той протичал, което много лесно възпламенявало колата. Това става причината колата да получи прозвището "четириместно барбекю" и да причини загуби от няколко десетки милиона долара за фирмата по време на скандала около колата и делата, свързани с него.
Forbes и Time включват Pinto в списъка си на най-лошите коли на съвремието, но в същото време колата си получава и още една характеристика - "колата, която никой не харесва, но всеки я купува!"
Интересен и не толкова известен вариант на модела е Pinto Pangra - спортен модел правен в ограничена серия от Hungtington Ford в Аркадия, Калифорния на цена от $5,000.
Моделният живот на доста оспорваната, но и доста успешна пазарно кола трае точно десет години, когато в портфолиото на Синия овал е заместена от Ford Escort.
В чест на 40-годишнината на колата в Щатите членовете на клуба с нейно име организират пробег по маршрута Канзас - Колумбия- Индианаполис - Кембридж - Карлайл от 29-и май до 1-и юни, когато ще се присъединят към All Ford Show.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!