Когато преди 25 години през април 1989 година Луис Р. Хюджис поема управлението на Opel, той е посрещнат от безброй задачи за изпълнение, но вниманието му веднага се насочва към катализаторите. Неговото първо решение на ръководния пост е и първото по рода си сред масовите автомобилни производители в Европа - серийно оборудване на всички бензинови двигатели в гамата на Opel с катализатори. Към средата на 1989-а, 19 oт всеки 20 продадени автомобила на Opel с бензинови двигатели имат серийно вградени катализатори, което доказва правилността и навременността на взетото от Хюджис решение, подкрепено от нарастващата загриженост на обществото за околната среда, държавните данъчни облекчения, както и от немалката предприемаческа прозорливост на висшия мениджър. Към днешна дата нивото на емисиите показва драстично намаление – количествата съставляват по-малко от 10% oт тези в периода преди въвеждането на катализаторите.Груповият мениджър на отдела за инженерни разработки, свързани с нормативните продуктови регулации, Андреас Диндорф хвърля светлина върху мотивите, довели до серийното внедряване на каталитичните конвертори през 1989 година - “Автомобилите, оборудвани с катализатори бяха по-екологични и носеха на собствениците си данъчни облекчения. Освен това като част от General Motors ние се възползвахме от опита и технологиите, разработени и използвани на пазара в САЩ, където катализаторите вече бяха включени в нормативните предписания и поради тази причина бяхме по-добре подготвени да извършим този скок.”Работата по проекта започва още през 1984-а и Opel е единствената европейска автомобилна компания, която представя катализатор европейско производство в модела Opel Ascona с 1,8-литров бензинов двигател, създаден за германската полиция и предаден официално на 7-ми декември същата година. В случая става дума за нещо много повече от PR акция. Към края на 1984 година, марката Opel е насочила работата на над 1 000 свои служители върху каталитичните конвертори и е инвестирала огромна сума в размер на 1 милиард германски марки. Преди това в Европа се внасят модернизирани катализатори от САЩ. По това време компанията-майка GM е най-големият в света производител на каталитични конвертори. “Направихме големи стъпки в конструктивното развитие на конверторите с цел да осигурим максимална степен на защита на околната среда,” споделя Роланд Маухер, водещ инженер в екипа на отдела за компоненти за системи за управление на двигателите (EMS). “Диагностиката също се развива и при съвременните катализатори разположени на входа и изхода сензори се грижат за осигуряване на правилната работа на системата. Сред другите съществени промени е включването на каталитичните конвертори в състава на изпускателния колектор, с което ефективността им се увеличава чувствително. Opel провежда последователна политика за постигане на водеща позиция по отношение на защитата на околната среда.” Опазването на околната среда започва да привлича вниманието на обществото през 80-те години на миналия век, насочвайки водещите автомобилни производители като Opel към взимането на решения, спомогнали за намаляване с милиарди тонове на количествата замърсяващи атмосферата газове оттогава досега. Употребата на автомобилни катализатори в Европейския съюз става задължителна през 1992 година. Намалението на емисиите между първоначалната норма Euro 0 до Euro 6 може да се окачестви като грандиозно.
“Нормите за ограничаване на автомобилните емисии започват да се използват още през 70-те години на миналия век, но най-голямото им въздействие бе усетено през 1992 г., когато в действие ефективно влезе нормата Euro 1. По това време наличието на катализатор в автомобила не беше задължително и зависеше от различни фактори,” отбелязва той. Атаката на дизеловите двигатели: филтрите за твърди частици идват Нормата Euro 4 добива задължителен характер през 2005 година - същата, в която марката Opel представя филтрите за твърди частици при моделите с дизелови двигатели в своята гама, с което емисиите на твърди частици са сведени почти до нула. Tази стъпка е реализирана цели четири години преди през 2009 година да влязат в сила изискванията на нормата Euro 5. Opel започва производството на две нови системи – Lean Nox Trap (LNT) и система за селективна каталитична редукция (SCR) с добавка AdBlue, идвете от които съкращават отделяните в атмосферата азотни окиси (NOx) в отработилите газове. Резултатите са повече от впечатляващи - на практика количеството на отделените емисии от един автомобил с дизелов двигател през 1992 година се равняват на тези на 140 дизелови автомобила през 2014 година. "През тази година, изискванията на нормата Euro 6 стават задължителни за всички нови автомобили и ще доведат до ново съществено намаляване на емисиите. При Euro 6 ограниченията на емисиите при бензиновите и при дизеловите двигатели ще бъдат много близки и строги. Основната насока на новата регулаторна норма определено цели по-строга изпитателна процедура и затягане на изискванията при диагностика. Навлизаме в нова фаза в развитието,” отбелязва Диндорф. “Вече не става дума за това дали автомобилите са екологично чисти или замърсяват околната среда – днес всички са относително чисти и стават все по-чисти.” В бъдеще можем да очакваме дори още по-сериозно затягане на мерките за понижаване на емисиите с въвеждането на нова изпитателна процедура. “Вече очакваме представянето на новия тестови цикъл - т.нар. "World Light-duty Test Procedure". Освен това, вероятно ще станем свидетели и на стартирането на новата изпитателна процедура "Real Driving Emissions" (RDE), при която за оценката на емисионните показатели на автомобила на пътя ще се използва мобилно оборудване”, пояснява Диндорф.
Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!