България ще участва на финала на Shell Eco-marathon Европа 2011 с електромобил, задвижван с водородна горивна клетка

Общи 25 май 2011 | Auto-Press.net A- A+ 8360 посещения | без коментари

Отборът на ТУ-София ще се бори за наградата за сигурност, а отборът на ТУ-Варна ще се включи в надпреварата за най-добър дизайн


Двата български отбора от техническите университети на София и Варна представиха официално новите модели автомобили, с които ще участват на финалите на 27-мото издание на състезанието за икономия на гориво Shell Eco-marathon Европа 2011 в периода 26-28 май на пистата EuroSpeedway в Лаузиц, Германия. На събитието присъстваха представители на министерството на образованието, на ръководствата на Технически университет – София и Технически университет – Варна, както и официални гости и журналисти. В предстоящия финал на Shell Eco-marathon Европа ще се включат 212 отбора от 27 страни. Тази година българските отбори залагат на две революционни нововъведения – водородна горивна клетка (отборът на ТУ-София) и изцяло нов футуристичен дизайн на купето (отборът на ТУ-Варна).

Една от основните цели на Shell е да предлага ефективни решения на транспортните проблеми на бъдещето чрез въвеждане на непрекъснати иновации в областта на енергийната ефективност и устойчивата мобилност. Избирайки водородно задвижване, ТУ София взеха едно наистина смело и много иновативно решение, за което заслужават поздравления. Сигурна съм, че на финалите на Shell Eco-marathon 2011 разработките на двата български отбори ще демонстрират инженерните умения на студентите и модерното им виждане за съвременния екологичен транспорт, заяви Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.
Имам удоволствието официално да съобщя, че тази година българското участие в Shell Eco-marathon е под патронажа на Министъра на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов и да изразя благодарността си за това партньорство, което се надяваме да се превърне в ползотворна и за двете страни традиция. Сигурна съм, че подкрепата на държавата за студентите ще бъде допълнителен мотивиращ фактор за тяхното добро представяне на състезанието, допълни тя.
На международно ниво инициативата Shell Eco-marathon Европа тази година е под патронажа на еврокомисаря по енергетиката г-н Гюнтер Йотингер. Развитието на техническите постижения става с бързи темпове, но ние трябва непрекъснато да разширяваме границите на постигнатото и да намираме нови решения. В този смисъл Shell Eco-marathon е пример за изключителни образователни постижения и всеки отбор трябва да се гордее, че е част от подобна инициатива, коментира г-н Йотингер.

Отборът на ТУ-София ще се състезава с подобрена и модернизирана версия на автомобила Лина (Lyna H2) в категорията Градски тип. Голямата новост тази година е начинът на задвижване на автомобила. За целта сe използва горивна клетка с водород, която има два пъти по-добра ефективност от двигателя с вътрешно горене. Благодарение на нея се очакват два пъти по-добри резултати от миналогодишните. Българският отбор ще бъде един от 87-те участници в клас електромобили с разнообразни форми на захранване. Разчитайки на новия тип задвижване, отборът си е поставил за цел класиране в челната десетка тази година.

Отборът на ТУ-Варна залага на футуристичния дизайн - един от отличителните белези на категория Прототипи, в която студентите се състезават вече трета поредна година. Купето на автомобила Пираня 2 е специално проектирано с капковидна аеродинамична форма, за да сведе до минимум въздушното съпротивление и по този начин да осигури намален разход на гориво. Целта на отбора на ТУ-Варна тази година е да спечели наградата за дизайн и да подобри класирането си от миналата година.

Технически характеристики, подобрения и нововъведения в колите на ТУ-София (Lyna H2) и ТУ-Варна (Piranya 2)


Автомобил Lyna H2 (ТУ-София)

електромобил, задвижван с водородна горивна клетка, която има два пъти по-добра ефективност от двигателя с вътрешно горене;

подобрения в аеродинамиката – затворени са отворите в пода на купето, а колелата са закрити. Това осигурява по-малко въздушно съпротивление и по-малък разход на енергия, каквато е и основната цел на Shell Eco-marathon;

редуциране на теглото на автомобила с цел понижаване съпротивлението при движение;

нова трансмисия – досегашната верижна предавка е заменена със зъбна, която има приблизително същото тегло, но е по-компактна и има по-висок КПД;

дължина на автомобила - 2,7 м; проектиран да развива до 45км/ч ;

шасито е направено от дуралуминиеви профили, а купето - от стъклопласт;

автомобилът е оборудван със специален шок сензор, който реагира при удар на автомобила в препятствие и автоматично прекъсва подаването на водород към двигателя. С тази иновация отборът на ТУ-София кандидатства за наградата за безопасност на Shell Eco-marathon.


Автомобил Piranya 2 (ТУ-Варна)

изцяло нов футуристичен дизайн, намаляващ въздушното съпротивление;

купе с капковидна аеродинамична форма;

олекотено шаси, изработено е от алуминиева сплав за допълнително минимизиране на крайното тегло на автомобила;

подобрен и по-мощен двигател, който осигурява по-лесно потегляне без допълнително натоварване на колата;

Пираня 2 се задвижва изцяло на бензин, проектирана е да развива до 68 км/ч, а купето й е изработено от стъкломат. Целта на отбора на ТУ-Варна тази година е да спечели наградата за дизайн и да подобри класирането си от миналата година.

За Shell Eco-marathon

По-дълго разстояние. По-малко енергия.


Shell Eco-marathon има 27-годишна история. Целта на състезанието е да поощри ученически и студентски отбори от технически гимназии и университети по цял свят да проектират, конструират и тестват енергийно ефективни автомобили. Победител е отборът, който измине най-голямо разстояние с най-малко количество използвана енергия. Състезанието осигурява и уникална възможност за обмяна на опит за тези участници, за които намирането на решения за устойчива мобилност в отговор на световното енергийно предизвикателство е страст. Shell Eco-marathon е важна част от отговора на Shell на предизвикателството на устойчивата мобилност. Отборите се състезават в 2 категории:


Категория Прототипи, където изискванията за дизайн се фокусират върху намаляване на изоставането и оптимизиране на ефективността и се постигат с футуристични аеродинамични форми.

Категория Градски тип, където се състезават по-разпознаваемите коли, които изглеждат и дават усещането за пътническо превозно средство.


Много значителни рекорди са били поставяни в дългата история на Shell Eco-marathon Европа. По време на състезанието в Европа през 2010 г. беше поставен исторически рекорд за най-дългото изминато разстояние с еквивалента на един-единствен литър гориво – впечатляващите 4 896 км.

Резултатите в класа за електрическа мобилност тази година ще бъдат изчислявани в киловат час, за да представят по най-добрия възможен начин консумацията на електричество. За да илюстрираме консумацията на електрическа енергия можем да кажем, че отборът Polyjoule, който постави рекорд в миналогодишното състезание, би могъл да измине 14 км с електричеството, необходимо, за да си приготвим една чаша чай.

 
Ключови думи:   eco marathon, shell
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте